Spelregels tijdens een motorrit
Omdat waarschijnlijk niet iedereen de spelregel (nog) kent die we in het verleden ooit hebben afgesproken en hanteren tijdens de motorritten, lichten we ze hier nog een keer toe.
- Je volgt altijd de route van de voorrijder; ook als jou GPS een andere route aangeeft.
- Iedereen blijft in de volgorde rijden waarin gestart is, Na een pauze kan van volgorde worden gewisseld, maar wel in onderling overleg.
- De hele rit blijven we als groep bij elkaar. Als de rijder achter je niet volgt blijf je rustig doorrijden totdat je ergens moet afslaan. Daar wacht je op een zichtbare plek op degene die achter je rijdt. Pas als deze je gezien heeft (en bijvoorbeeld het knipperlicht aanzet) kun je weer aanrijden. Hou dus altijd degene achter je goed in de gaten.
- In principe rijden de langzamere rijders vooraan in de groep, de snellere rijders meer achteraan in de groep. De tweede rijder bepaalt in feite het tempo.
- Rij altijd naar eigen inzicht en vermogen. Ga nooit boven je kunnen rijden. Laat je dus nooit opjagen.
- Je start de rit altijd met een volle tank
- Rij zoveel mogelijk baksteensgewijs. Dat betekent dat als de eerste rijder links van het midden van de eigen rijstrook rijdt, de tweede rijder rechts van het midden van de rijstrook rijdt, de derde weer links etc. In de bocht rijdt je je eigen lijn.
- Geef elkaar de ruimte, zodat als iemand van zijn/haar lijn afwijkt of een onverwachte manoeuvre maakt, je hem/haar niet van de motor rijdt.
- Rijdt paarden stapvoets voorbij en maak zo min mogelijk (onverwacht) lawaai.
- Haal paarden en fietsers zo ruim mogelijk in.
- Houd je aan de verkeersregels.
- Rijden met de club is altijd op eigen risico. Je bent dus altijd verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Gaat het te snel meld het dan aan de voorrijder. Houd in ieder geval altijd je eigen tempo aan.